Euregio

Duitse brandstof nog steeds te duur door mogelijk illegale prijsafspraken

Brandstof Teuer Kartel
© DesignRage/Shutterstock.com

BERLIJN – Gezien de fors gestegen brandstofkosten, zou de onlangs ingevoerde accijnsverlaging op benzine en Diesel de automobilist in Duitsland eigenlijk moeten ontlasten.

In de portemonnee van de consument is in de praktijk vrijwel niets te merken van deze compensatie door de overheid.

Experts hebben het sterke vermoeden dat oliemaatschappijen de accijnsverlaging niet volledig aan de consument hebben doorgegeven.

De Duitse kartelwaakhond onderzoekt momenteel of er sprake is van verboden prijsafspraken bij de oliemaatschappijen.

De Duitse minister van Economische Zaken en Klimaat, Robert Habeck maakt zelfs aanstalten om de Kartelwet in zijn land aan te scherpen. Hij wil daarmee een eventuele overwinst van de maatschappijen gaan afromen, als er sprake is van machtsmisbruik door de olie-industrie.

Volgens een vooraanstaande professor in het Economisch en Kartelrecht, Dr. Hans-Peter Schwintowski, lijkt alles erop te wijzen, dat de oliemaatschappijen in een met elkaar afgestemde actie de verboden afspraken hebben gemaakt.

De professor geeft bovendien aan, dat consumenten mogelijk recht hebben op een compensatie of schadevergoeding.

Een aantal (consumenten)organisaties en belangenverenigingen, waaronder CODUKA GmbH hebben aangekondigd gezamenlijk op te trekken bij een eventuele rechtszaak tegen de oliemaatschappijen.

Duitse consumenten wordt vooralsnog aangeraden om de originele kassabon na een tankbeurt te bewaren.

Andere interessante berichten