Dinxperlo

Electrocar wint EUREGIO People-to-People-prijs

Burgemeester Stapelkamp

ENSCHEDE / DINXPERWICK – Al elf jaar wordt de People-to-People-prijs uitgereikt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de EUREGIO. Vorig jaar werd de prijs uitgereikt aan de mensen van de Vechtezomp, een groep enthousiastelingen die hier niet ver vandaan actief zijn in het levend houden van het lokale grensoverschrijdende erfgoed.

Burgemeester Stapelkamp (foto) was vrijdagmiddag in theater “De Kleine Willem” in Enschede aanwezig om de prijs uit te reiken. Hieronder volgt (een deel van) zijn speech.

Dinxperlo en Suderwick zijn bijzondere dorpen, de dorpskernen liggen namelijk precies tegen elkaar aan op de grens van Duitsland en Nederland in de gemeenten Bocholt en Aalten en buiten het centrum ook nog grenzend aan Isselburg en Oude IJsselstreek.

Bij elkaar wonen er in Dinxperwick een 9.000 EUREGIONALEN waarbij er honderden Nederlanders over de grens wonen en ook tientallen Duitsers in Nederland. Over en weer wordt gebruik gemaakt van elkaars voorzieningen, zoals de huisarts, de thuiszorg, winkels, horeca, basisscholen en kinderopvang.

Dwars door het dorp loopt de Heelweg of Hellweg, op grond van het Verdrag van Burlo al sinds 1766 de grens tussen het Hertogdom Gelre en het Bisdom Munster. Het wegdek is Nederland, het zuidelijke trottoir is Duitsland. In de beide wereldoorlogen stond er een hoge prikkeldraadafscheiding die de beide dorpen van elkaar scheidde en tot de Schengenverdragen waren er grensposten midden in het dorp.

Smokkelgedrag, Internationaal politiebureau en samenwerking hulpdiensten
Dat daagde de lokale bevolking natuurlijk uit tot smokkelgedrag waarover het lokale Grenslandmuseum verhaalt. Mede daarom ook is er al twintig jaar een gemeenschappelijk politiebureau waar elke ochtend een Nederlandse en een Duitse wijkagent aanspreekbaar zijn en elkaar ondersteunen bij het grensoverschrijdende werk. Ook bij de ambulancezorg en de brandweer wordt al veel samengewerkt, mede dankzij Euregionale projecten als Prepare en Crossfire.

Duitsers bezoeken er de lokale Supermarkt, nemen een pilletje mee van drogisterij en snacken op vrijdagmiddag een Pommes mit Backfisch op de weekmarkt, vorig jaar dankzij hen de beste middelgrote weekmarkt van Nederland.

Nederlanders vinden hun weg naar typisch Duitse producten als Wienerschnitzel, een ijsje of een broodje Kebab bij de Döner, Kaffee mit Himbeerenkäsestreuselkuchen, goedkope Malt Whisky en Jägermeister bij de Getränkehandel om tenslotte nog een paar honderd meter door te rijden om billige Brennstoffe einzukaufen bei der Tankstelle. En over de Heelweg heen is er een soort brug gebouwd die twee zorgcentra over de grens heen verbindt.

Dinxperwick is met recht een bijzonder tweelingdorp te noemen maar het echte kapitaal zit hem natuurlijk in de mensen. Mensen die elkaar al tijden weten te vinden, die zorg en aandacht voor elkaar hebben en die zich niet door de grens hebben laten scheiden. Integendeel, de grens is onderdeel van de lokale identiteit geworden.

Van dit tweelingdorp in een uithoek van beide landen heeft men een werelddorp weten te maken, een EUREGIO-dorp waar men in Brussel een voorbeeld aan kan nemen. Eigenlijk zou Dinxperwick als tweelingdorp voorgedragen moeten worden voor de Menschen-zu-Menschen-prijs van volgend jaar. Niet zo gek dus dat de prijs van dit jaar gaat naar een initiatief ontstaan in Dinxperlo en wel de Electrocar.

Prijs naar Electrocar
De Electrocar is in 2016 ontstaan als een initiatief van de Vrienden Van Dr Jenny, Dinxpers Belang, Careaz dr Jenny, Estinea en Figulus Welzijn. De Electrocar is een vervoermiddel voor ouderen en mensen met een beperking, zowel jong als oud in een straal van 6 kilometer richting Nederland en Duitsland vanaf Zorgcentrum Careaz Dr. Jenny in Dinxperlo. De Electrocar rijdt in Dinxperlo, De Heurne, IJzerlo, Breedenbroek, Suderwick, Spork, Anholt en Isselburg.

De Electrocar is een soort afgesloten golfcar waarin plaats is voor vier personen, inclusief chauffeur, met achterop een overdekte bak waar de rollator en eventueel een ingeklapte rolstoel in mee kan. Zij is gefinancierd door subsidies en bijdragen van sponsoren uit verschillende branches in de Dinxperlose en Suderwickse samenleving.

Voor veel mensen in het gebied rondom Dinxperlo en Suderwick is de Electrocar de enige manier geworden om nog zelfstandig in hun eigen leefomgeving hun eigen leefpatroon te kunnen handhaven. Zoals b.v. bezoek aan de eigen dokter, apotheek, tandarts, kerk, bibliotheek, de bank, kapper, noem maar op. Zelf een boodschap halen, een bezoek aan vrienden en familie brengen, of zomaar zelf een kop koffie of een ijsje in het dorp.

Dat is wat de Electrocar doet en wat er op onze Electrocar staat: Kom d’r nog es uut. Daar er geen openbaar vervoer is van Suderwick naar Anholt en Isselburg is het voor de inwoners van Suderwick een uitkomst met de Electrocar hun eigen huisarts en apotheek in Anholt te kunnen bezoeken.

De Electrocar wordt bestuurd door 25 vrijwillige chauffeurs die dit doen gedurende zeven dagen per week tien uur per dag: van 9.00 uur in de ochtend tot 19.00 uur in de avond. Door met de chauffeur te bellen maakt men een afspraak voor een ritje. De chauffeur brengt de passagier van deur tot deur. Makkelijker kan het niet.

De Electrocar is een groot succes geworden, getuige de 1000 km die er maandelijks gereden worden. De chauffeurs, allen dus vrijwilligers of ehrenambtlicher Helfer spelen een belangrijke rol in het succes. Het zijn meest vaste gezichten, zodat er een vertrouwensrelatie ontstaat. Ze hebben een luisterend oor voor de vele verhalen die de mensen in de korte tijd aan de chauffeurs vertellen.

Het plezier dat de chauffeur en de passagier samen kunnen hebben is een fantastische bijkomstigheid. Ze zijn zeer flexibel. Geduldig. Wachten wanneer iemand even naar de bank moet, een kort bezoekje wil brengen aan de begraafplaats of even de medicijnen moet ophalen bij de apotheek. Spreken met de doktersassistent of wie ook af dat men even belt wanneer men de passagier weer kan ophalen. Ze begeleiden de persoon naar de huisdeur of de plek waar hij of zij naar toe moet.

Voor de ritjes wordt slechts een vrijwillige bijdrage gevraagd voor het onderhoud van de Electrocar.

Andere interessante berichten